Místo | Rozchod | Doba provozu |
---|---|---|
Chomutov (okr. Chomutov) / Mapa | 800 mm | 1920 - v provozu dodnes |
Železárny Poldi Kladno byly během první světové války významným dodavatelem rakousko-uherské armády. Požadavky armády však stále stoupaly a kapacita železáren v Kladně přestala stačit. Proto bylo přistoupeno ke stavbě pobočky Poldi v Chomutově, která byla zahájena v roce 1917. Stavba byla dokončena v roce 1920, a jelikož mezitím válka skončila ze zbrojní výroby sešlo. V železárnách Poldi v Chomutově byly spuštěny pomocné provozy pro mateřský závod na Kladně, například tažírna, výroba stříbřité oceli, tvrdě tažených pružinových drátů, ventilových ocelí a dalších.
Jako u většiny podobných průmyslových komplexů i zde hrála důležitou roli úzkorozchodná dráha. Ta propojovala všechny potřebné provozy celého areálu a zajišťovala dopravu materiálu. Rozchod 800 mm byl shodný s mateřským závodem na Kladně. Na dráze byly zpočátku provozovány parní lokomotivy O&K výrobních čísel 7449 a 7450 z roku 1917. K nim v roce 1951 přibyly dva silnější stroje z ČKD výrobních čísel 3201 a 3202. Pokud se zaměříme na motorové lokomotivy, byly zde provozovány stroje typu BN30, BNE50, ale také BN30U, O&K 2D či lokomotiva Demag. V letech 1966-1970 bylo do železáren dodáno 5 hydraulických lokomotiv BN60H a v roce 1987/88 přišla jedna lokomotiva BNE50 z mateřského závodu na Kladně. V roce 1990 sem byla dodána nová lokomotiva DH120, v moderním provedení, tak jak byla představena na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.
Provoz úzkorozchodné dráhy postupně slábnul a některé lokomotivy byly odprodány či vyměněny což vedlo k současnému stavu, kdy jsou v železárnách už pouze dvě lokomotivy DH120. Byť je provoz dráhy značně omezen, existuje dodnes.